MATISSE

Μελέτη Επάρκειας Εξελιγμένων Υλικών Ιχθυοκλωβών Ανοιχτής Θαλάσσης –
Αριθμητική και Πειραματική Διερεύνηση σε Συνθήκες Πραγματικής Φόρτισης

Study of the appropriateness and the adequacy of modern materials for offshore fish cage nets – numerical and experimental investigation in realistic loading conditions

Φορείς υλοποίησης του έργου

ΕΠΚΣΑ-ΕΜΠ (Εργαστήριο Πλωτών Κατασκευών και Συστημάτων Αγκύρωσης – Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο)

Το Εργαστήριο Πλωτών Κατασκευών και Συστημάτων Αγκύρωσης (ΕΠΚΣΑ) της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) ιδρύθηκε το 2005.

Οι ερευνητικές δραστηριότητες του ΕΠΚΣΑ επικεντρώνονται σε θέματα σχετιζόμενα με τις πλωτές κατασκευές και τα συστήματα αγκύρωσης.

Το ΕΠΚΣΑ εκπονεί μελέτες συστημάτων αγκύρωσης για πλωτές κατασκευές (ιχθυοκλωβούς ανοικτής θάλασσας, πλωτά αιολικά πάρκα, πλωτούς κυματοθραύστες, πλωτές μαρίνες, κατασκευές εξόρυξης και παραγωγής πετρελαίου από θαλάσσιο περιβάλλον, συσκευές ανάκτησης κυματικής ενέργειας, πλωτές ανεμογεννήτριες κ.α.) με στόχο:

α) τη διαστασιολόγηση,

β) τον προσδιορισμό της χαρακτηριστικής καμπύλης μετατόπισης – δύναμης επαναφοράς,

γ) το έλεγχο επάρκειας και κινηματικών περιορισμών,

δ) τη συμβατότητα με κανόνες και κανονισμούς.

Παράλληλα, συμμετέχει σε σχέδια και μελέτες υδρομηχανικής συμπεριφοράς πλωτών κατασκευών (προσδιορισμός φορτίσεων από τον άνεμο, τα θαλάσσια ρεύματα και τα κύματα, ανάλυση της κινηματικής συμπεριφοράς της αγκυρωμένης κατασκευής, προσδιορισμός πρωτοτάξιων και αργά μεταβαλλόμενων κινήσεων, δυνάμεων στους κλάδους αγκύρωσης και στις αρθρώσεις σύνδεσης).

Σημειώνεται ακόμα ότι το ΕΠΚΣΑ έχει αναπτύξει πληθώρα προηγμένων υπολογιστικών μοντέλων που επιτρέπουν αξιόπιστη εκτίμηση της απόδοσης μεμονωμένων ή υδροδυναμικά αλληλεπιδρουσών συσκευών ανάκτησης κυματικής ενέργειας, με μαθηματική μοντελοποίηση της κινηματικής τους συμπεριφοράς και του μηχανισμού ανάκτησης ενέργειας καθώς και της απόδοσης πλωτών κυματοθραυστών.

ΕΝΤ-ΕΜΠ (Εργαστήριο Ναυπηγικής Τεχνολογίας – Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο)

Το Εργαστήριο Ναυπηγικής Τεχνολογίας (ΕΝΤ) της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) ιδρύθηκε το 1975.

Σκοπός του ΕΝΤ είναι η έρευνα των τεχνικών υλικών, όπως και η μελέτη των παραγόντων της κατεργασίας που συμβάλλουν στη δομική συμπεριφορά των κατασκευών. Αυτό επιτυγχάνεται τόσο με διαδικασίες εκπαίδευσης και έρευνας όσο και με την παροχή ειδικής τεχνογνωσίας προς τη βιομηχανία.

Το ΕΝΤ έχει πολύ μεγάλη εμπειρία στις περιοχές της επιστήμης και τεχνολογίας των υλικών, των συμβατικών και μη συμβατικών διαδικασιών κατασκευής, της τεχνολογίας συγκολλήσεων, του μεταλλουργικού χαρακτηρισμού, της ανάλυσης αστοχίας συγκολλημένων και άλλων υλικών, της διάβρωσης των υλικών, του μη καταστροφικού ελέγχου, της χρήσης προηγμένων υλικών (π.χ. σύνθετων υλικών) σε ναυπηγικές εφαρμογές, της τεχνολογίας κολλητών συνδέσεων μεταλλικών και σύνθετων υλικών, της στατικής και δυναμικής ανάλυσης ναυπηγικών κατασκευών από συμβατικά ή/και προηγμένα υλικά και του χαρακτηρισμού τέτοιων υλικών μέσω πειραματικών δοκιμών.

Το ΕΝΤ έχει ισχυρούς δεσμούς με αρκετούς ανάλογους διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς και βιομηχανίες, είτε στο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών είτε στο πλαίσιο κοινής συμμετοχής σε ερευνητικά έργα.

ΕΘΜ-ΕΜΠ (Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών – Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο)

Το Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών (ΕΘΜ) της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) ιδρύθηκε το 2006.

Έχει καταγράψει στο ενεργητικό του σεβαστό πλήθος ερευνητικών προγραμμάτων στην επιστημονική περιοχή των Θαλασσίων Μεταφορών και έχει συμβάλει σημαντικά στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Τομέα Μελέτης Πλοίου και Θαλασσίων Μεταφορών της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών.

Οι ερευνητικές δραστηριότητες του ΕΘΜ επικεντρώνονται στο σχεδιασμό, στην ανάπτυξη και στην αξιολόγηση των δικτύων θαλάσσιων μεταφορών, των διαδικασιών και των λειτουργιών που καλύπτουν πολλές πτυχές των θαλάσσιων μεταφορών με σύγχρονες και προηγμένες μεθοδολογίες, στο σχεδιασμό και στην ανάλυση των συστημάτων θαλάσσιου περιβάλλοντος και στην αξιολόγηση κόστους – βελτιστοποίηση των θαλάσσιων και των συνδυασμένων δικτύων.

Το ΕΘΜ έχει αναπτύξει προηγμένα μοντέλα της ναυτιλιακής αγοράς που επιτρέπουν αξιόπιστες προβλέψεις σχετικά με την πορεία της. Επίσης, το ΕΘΜ έχει πραγματοποιήσει συστηματική προσπάθεια ανάπτυξης στρατηγικής για τη θαλάσσια και την αέρια ρύπανση και δεξιοτήτων και τεχνογνωσίας κατά το σχεδιασμό και την αξιολόγηση καταγραφόμενων προβλημάτων που αφορούν θέματα ασφάλειας στη θάλασσα (π.χ. βάσεις δεδομένων ατυχημάτων κ.λπ.).

Έχει αναπτύξει σχετικές βάσεις δεδομένων και διαμορφώσει καινοτόμες αναλυτικές προσεγγίσεις (π.χ. στατιστική, εξόρυξη δεδομένων, στρατηγική κλπ.) καθώς και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά δίκτυα (για μεταφορά και επεξεργασία πληροφοριών).

ΕΝΘΥ-ΕΜΠ (Εργαστήριο Ναυτικής και Θαλάσσιας Υδροδυναμικής – Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο)

Το Εργαστήριο Ναυτικής και Θαλάσσιας Υδροδυναμικής (ΕΝΘΥ) της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ΕΜΠ) ιδρύθηκε το 1979.

Το ΕΝΘΥ καλύπτει τις επιστημονικές περιοχές της θεωρητικής, υπολογιστικής, πειραματικής και εφαρμοσμένης Υδροδυναμικής πλοίων και πλωτών κατασκευών και του θαλασσίου περιβάλλοντος.

Διαθέτει Πειραματική Δεξαμενή μήκους 100 m, με φορείο και κυματιστήρα, και εκτεταμμένο εξοπλισμό για μετρήσεις στη δεξαμενή και στο θαλάσσιο περιβάλλον, επί πλοίων και μεγάλων προτύπων.

Το ΕΝΘΥ υποστηρίζει τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές διαδικασίες της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ και παρέχει συναφείς με τα αντικείμενα που καλλιεργεί υπηρεσίες σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης, έχει συμμετάσχει από την ίδρυσή του σε πολλά εθνικά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα.

Το ΕΝΘΥ καλύπτει ένα ευρύ πεδίο ερευνητικών και τεχνολογικών δραστηριοτήτων που αφορούν τέσσερις κύριες ερευνητικές περιοχές:

  1. Πειράματα επί προτύπων πλοίων στην Πειραματική Δεξαμενή
  2. Εφαρμογές Υπολογιστικής Υδροδυναμικής
  3. Θαλάσσιο περιβάλλον
  4. Μετρήσεις πεδίου – Μεγάλα πρότυπα στο θαλάσσιο περιβάλλον 

ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών)

Το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ) είναι κρατικός ερευνητικός οργανισμός του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) και αποτελείται από τρία Ινστιτούτα: Ωκεανογραφίας (ΙΩ), Θαλάσσιας Βιολογίας Βιοτεχνολογίας και Υδατοκαλλιεργειών (ΙΘΑΒΒΥΚ) και Θαλάσσιων Βιολογικών Πόρων και Εσωτερικών Υδάτων (ΙΘΑΒΙΠΕΥ).

Οι κύριες επιστημονικές και ερευνητικές δραστηριότητες του ΕΛΚΕΘΕ σχετίζονται με τη δομή, την κατανόηση των μηχανισμών λειτουργίας και την προσομοίωση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των υποκείμενων φυσικών διεργασιών (ατμοσφαιρικών, υδροδυναμικών, παράκτιας δυναμικής, υδρολογικών, κλιματικών, γεωχημικών, βιολογικών, βιογεωχημικών) και σε σχέση με τις ανθρώπινες δραστηριότητες που επηρεάζουν τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία των υδάτινων σωμάτων (απολήψεις νερού, εγκατάσταση θαλάσσιων κατασκευών, αλλαγές χρήσεων γης, ρύπανση, υπεραλίευση, κτλ.) καθώς επίσης και με το ρόλο της κλιματικής αλλαγής στη λειτουργία και εξέλιξη των υδάτινων οικοσυστημάτων (θαλάσσιων και χερσαίων).

Στα πλαίσια αυτά αναπτύσσονται σύγχρονα συστήματα ολοκληρωμένης παρατήρησης και πρόγνωσης της κατάστασης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, εκτίμησης περιβαλλοντικών παραμέτρων σχεδιασμού θαλάσσιων έργων καθώς και των υδάτινων και αλιευτικών πόρων.